جلوه‌نمایی هنر سوخت و معرق روی چرم در کاخ صاحبقرانیه

جلوه‌نمایی هنر سوخت و معرق روی چرم در کاخ صاحبقرانیه
یکی از هنرهای سنتی بسیار زیبای اصفهان که در حقیقت مجموعه چندین هنر ارزشمند است، هنر سوخت و معرق روی چرم است که دو نمونه از آثار این هنر با ارزش در کاخ صاحبقرانیه مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران توجه هر بازدیدکننده و گردشگری را به خود جلب می‌کند. به گزارش میراث آریا(chtn)، به نقل از روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران؛ بعضی هنر سوخت را هنر ده‌گانه نامیده اند و آن را کمال هنر می‌دانند؛ زیرا این هنر احتیاج به تسلط و مهارت در چندین رشته متفاوت از جمله تهیه پوست، طراحی، الوان سازی، معرق کاری، منبت کاری، تذهیب، تشعیر، خوشنویسی، طلا اندازی و صحافی دارد. این هنر بسیار ناشناخته و در حال فراموشی است و امروزه اشخاصی که با این هنر آشنایی دارند انگشت شمارند. تهیه کار سوخت پوست منحصر به ایران است و در حال حاضر به جز اصفهان در هیچ جا ساخته نمی‌شوند. هنر سوخت معرق از پیش از دوره تیموریان و بیشتر با استفاده از اشکال هندسی رایج بود اما در زمان تیموریان با احداث فرهنگستانی در هرات به دست بایسنقر میرزا استفاده از هنر مینیاتور و هنرهای دیگر نیز معمول شد. هنر سوخت در دوره صفویه به دلیل انتقال پایتخت از هرات به اصفهان منتقل می‌شود و این زمانی است که هنر سوخت به اوج شکوفایی خود می‌رسد، سپس از اصفهان به خاندان گورکانی در هند و عثمانی در قسطنطنیه منتقل می‌شود. در دوره صفویه به دلیل ذوق هنرمندان ایرانی، هنر تشعیر، تذهیب و نگارگری هم در سوخت معرق به کار گرفته شد و تا این زمان آنچه که کار می‌شد بر روی جلد، بخصوص جلد قرآن بود. این روند تا حدود سال 1300 هجری شمسی ادامه داشت که در این دوره تحول بسیار بزرگی در هنر سوخت معرق بوجود آمد. این تحول شگرف به وسیله مرحوم استاد میر محمد معلم خوشنویس و مرحوم استاد تقی کلباسی بنیان‌گذاری شد و از این پس این هنر علاوه بر جلدهای قرآن و کتاب‌های نفیس در تهیه تابلو نیز بکار گرفته شد. علت نامگذاری این هنر به دلیل استفاده از رنگ‌های تیره، غیر شفاف و تلخ است و چون برای انتقال نقش به پوست قالب را داغ می‌کنند و با گذاشتن آن بر پوست در واقع پوست را می‌سوزانند که به رنگ قهوه ای تیره درآید، آن را سوخته می‌نامند. مراحل تهیه تابلو سوخت به ترتیب شامل آماده‌سازی پوست، الوان‌سازی، طراحی، معرق‌کاری، منبت‌کاری، نصب قطعات، لایه چینی، تذهیب، تشعیر، خوشنویسی، طلا اندازی، قلم‌گیری و اجرای جزئیات طرح است. (از : میراث آریا / chtn.ir00Facebook Google+ Twitter
ز.ر | پنجشنبه 31 شهريور 1390 | 8 سال پیش1473 بازدید
لطفا جهت ارائه نظر وارد شوید