گلپایگان . آثار به جای مانده از دژ باستانی بارو

گلپایگان . آثار به جای مانده از دژ باستانی بارو
  • گلپایگان . آثار به جای مانده از دژ باستانی بارو
  • گلپایگان . آثار به جای مانده از دژ باستانی بارو
آنچه امروز از قلعه ها و دژهای تاریخی گلپایگان به يادگار باقي مانده شامل سه قسمت مي باشد : الف) 1-قسمتي از ديوار و يك برج مخروبه واقع در صحراي عرب در كنار پل آزادگان . 2-قسمتي كوتاه كه ارتفاع آن را براي همگوني با ديوار ساختمان هاي مجاور كم كرده اند ، واقع در پشت مسجد عموكرم . 3-قسمتي از ديوار و دو برج واقع در صحراي پشته (خيابان شهيد قرني) كه يكي از برج هاي آن به عنوان ديوار منزل مورد استفاده قرار گرفته و تاحد ممكن كوتاه شده است . ب) قلعه و باروي متروكه واقع در جاده كمر بندي گوگد . ج)قلعه و باروي بازسازي شده گوگد (ارگ گوگد) مشخصات و محدوده ديوار: براساس شواهد موجود ، ارتفاع ديوار بارو گرچه همه جا يكسان نيست ولي در اكثر نقاط كمتر از 7 متر نبوده و به دليل اينكه مصالح ساخت آن از قسمت بيروني ديوار تأمين و در پاي آن خندقي ايجاد شده كه ارتفاع ديوار را بيشتر مي كرده و هم جنبه ايجاد مانع در برابر هجوم دشمن را داشته است . مصالح ديوار در همه جا يكسان نيست ، در برخي نقاط مانند صحراي پشته و كوچه مسجد عمو كرم از گل رس (چينه) و در صحراي عرب از خشت خام و چينه استفاده شده است . محدوده ديوار براساس قسمت هاي باقي مانده و انحناي موجود به نظر مي رسد كه محله باباعبد اله را از ابتداي خيابان شهيد قرني تا نزديك قلعه گبري(مقابل پل قاضي زاهد) و قسمتي از صحراي عرب را در بر مي گرفته است . و از اين لحاظ مي توان گفت كه محله باباعبداله قديمي ترين قسمت شهر است كه بناي آن به دوران پيش ار اسلام بر مي گردد . قدمت ديوار: به نظر مي رسد كه قدمت ديوار برابر با قدمت بناي شهر است . گرچه در طول تاريخ با هر هجومي قسمتي از آن تخريب مي گشته و دوباره در دوره آرامش تعمير مي گشته ولي محدوده آن در طول زمان تغيير چنداني نكرده و اگر پسِ بناي اوليه ، شهرگسترش يافته است ،‌محدوده ديوار همان بوده و هنگام بروز فتنه ، همه مردم در همين قسمت قديمي شهر تجمع مي كرده اند. دليل اين مدعا بناهاي دوران سلجوقي همانند منار ،بازار و مسجد جامع است كه در فاصله كمتر از يك كيلومتر از بارو ساخته شده اند و درواقع قسمت جديد شهر را بنا مي كرده اند (مشابه اين كار را شاه عباس كبير در اصفهان انجام داد . مجموعه ميدان نقش جهان و چهار باغ را خارج از شهر قديمي بنا كرد و آنها را به وسيله بازار به شهر قديمي پيوست داد) اهميت منطقه گلپايگان از قديم ، حنبه نظامي آن بوده است . وجود كوه هاي مرتفع در اطراف و اكناف آن كه معابر آن را مي توان با تعداد كمي سپاهي محافظت كرد . نزديكي به منطقه غني و پرآب فريدن(پرتيكان) مي توانستند به راحتي مايحتاج غذايي سپاه را فراهم نمايند و مركزيت آن نسبت به كشور پهناور ايران در دوره هخامنشي از جمله عللي بوده است كه اين منطقه اهميت سوق الجيشي مي داده است . ظاهراً در گذشته كه سپاه منظم وجود نداشت براي جنگ ها مي بايست سپاهيان محلي را در يك نقطه براي جنگ جمع مي كردند و گلپايگان به خاطر موقعيت خاص خودش يكي از پادگان هاي مهم نظامي بوده است .وجود پل قديمي رودخانه كه پايايه هاي آن منصوب به دوران ساساني است و دژ مقابل آن كه به قلعه گبرب معروف است و جنبه دژباني داشته مؤيد اين گمان مي باشد و به احتمال زياد ديوار بارو در همين زمان به دور شهر احداث شده است . vardpatekan.org40Facebook Google+ Twitter
سید محمد حسین | يكشنبه 24 خرداد 1394 | 2 سال پیش924 بازدید5.0 بر اساس 3 رای
نمای ایران | دوشنبه 25 خرداد 1394 | 2 سال پیش00
سپاس
عبدل | دوشنبه 25 خرداد 1394 | 2 سال پیش01
آثار خشتی بعضا به حدی تخریب شده اند که شکل اصلی و تاریخی خود را از دست داده اند و مردم غیر بومی توان تشخیص تاریخی بودن آن را ندارند تصور میشود دیوار باغ است که چندی پیش احداث شده
سید محمد حسین | دوشنبه 25 خرداد 1394 | 2 سال پیش10
درود بر شما  ضمن سپاس از نظر کابر گرامی (جناب آقای عبدل) به آگاهی می رساند درلفظ  تاریخی و به تعبیری باستانی بودن این سازه هیچ شکی نیست . زیرادر اسناد و کتاب های معتبر زیادی، به قلعه یا دژ بارو( که روزگارانی دژ نفوذ ناژذیر گلپایگان بوده) به صراحت اشاره شده است . در ضمن ارتفاع دیورا ه های باغ در بلند ترین حالت از 3 متر تجاوز نمی کند . این در حالی است که ارتفاع فعلی دیوار به جای مانده از دژ بارو بیش از 7 متر است.
لطفا جهت ارائه نظر وارد شوید
سید محمد حسین  ماهریسید محمد حسین ماهریعضویت از جمعه 1 دی 1391متولد 1361 شهر گلپایگان . دارای تحصیلات کارشناسی رشته علوم ارتباطات اجتماعی و کارشناسی ارشد تحقیق در ارتباطات . فعالیت , پژوهشگری در زمینه های میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری . مهارت در رشته های منبت ، حجاری ،کتیبه کاری ، مولاژ(نمونه برداری و مرمت آثار تاریخی)، ریخته گری فلزات و ... عکاسی از آثار تاریخی و طبیعت . نوازندگی سه تار وتنبور .vardpatekan.org